Compagnie el Contrabando Anet Fröhlicher
Kalaschnikowa

21.04. – 30.04. 2016

Choreografie: Anet Fröhlicher
Tanz: Jojo Hammer, Elisabeth Keuck,
Vera Köppern, Henna-Elise Selkälä
Installation: Reto Emch

Die „Автомат Калашникова, Kurzbezeichnung „AK - 47“
Ausgangspunkt der Tanzinszenierung Kalaschnikowa bildet die akustische Parallele von Seriefeuer und den salvenartigen Fussschlägen des Flamencotanzes. In einem Wechselspiel von thematischen und körperaktiven Anknüpfungspunkten werden die Energien von Täter und Opfer, von Gewalt und Verletz­lichkeit ergründet. Unter welcher Ideologie auch immer gefeuert wird: die Schüsse durchlöchern brutal die Stille, den Raum der Seele, das Prinzip von Leben und Lebenlassen, die Geborgenheit.

Die seriellen Fussschläge des Flamen­cotanzes erfordern vom tanzenden Körper einen Willen und eine Härte. Der Körper ringt sich diese Schlagserien ab. Er kämpft für und durch sie, er wird zum Täter und Opfer seiner selbst. Täter und Opfer in einer Person, in einem Körper, bald fest und gepanzert, bald brüchig und verletzlich. Stoss und Rücks­toss, Anspannung, Entspannung und Kollaps als sich gegenseitig bedingende Prozesse. Die Waffe, eine Konstruktion zur Destruktion.
 
The "Awtomat Kalaschnikowa", the Kalashnikov, the most famous automatic rifle weapon in the world.

The starting point of the dance choreography of the Kalaschnikowa reproduces the sound of the automatic rounds and the fusillade of flamenco heel and toe beats. The energies of perpetrators and victims, of violence and vulnerability are explored in an interplay of thematic and physically reactive points of contact. Irrespective of what ideology they are fired under, the shots puncture the silence with brutality, ravaging the space of the soul, the principle of live and let live, the feeling of security.

The powerful steps of the flamenco dance demand a will and a hardness of the dancing body for its performance. The body wrests from these relentless beats. It fights for and through her. Intricate footwork like a fight against the ground, the body, the acoustics of the room, against the outside and inside. The body becomes the perpetrator and victim of itself. The perpetrator and the victim in one person, in one body, quickly firm and armoured, quickly brittle and vulnerable. The fusillade of steps is beguiling and deafening at the same time, they find their resonance and reception in the bodies that produce them and on which they collide. Shock and recoil, tension, relaxation and collapse as mutually reinforcing processes. The weapon, a construction for destruction.